dimarts, 23 de novembre del 2010

Que Fado É Este Que Trago

Nom del darrer treball de l'Helder Moutinho, després de bastants temps sense gravar. El seu anterior treball discogràfic va ser "Luz de Lisboa" amb el que va guanyar el premi "Amália Rodrigues" el 2005.

Un bon CD aquest darrer, tant que se'ns feia difícil escollir-ne un tema per escoltar aqui. Un "Mouraria" amb lletra del propi Helder o un nou "futur" fado clàssic (o Labirinto) també amb música del fadista, o un "Vielas de Alfama", ens feien dubtar.

Avui, però, aniversari de la partida de la nostra estimada amiga Elena, hem escollit el fado "A saudade" amb lletra del mestre Linhares Barbosa i música del també mestre Fontes Rocha no *fado Isabel*, una música alhora que alegre, resolta i escaient per dir els versos que ens parlen, un cop més, de la saudade, aquesta meravellosa paraula que tant ens diu sobre l'arrelament d'allò que sentim nostre o d'allò amb què ens sentim identificats i ens en sentim part.
Una música potser a mig camí del dol profund que va quedant enrrera, i la joia del record amable que va venint quan la realitat dels fets va arrelant en nosaltres.

Així doncs, Elena per a tu A saudade



A saudade
lletra.- Linhares Barbosa
música.- Fontes Rocha *Fado Isabel*

Sabendo que em tua ausência
prazer algum me conforta
no momento em que saíste,
a saudade entrou-me à porta.

Andou em volta da casa,
como se ela sua fosse,
chegou pertinho de mim
puxou de um banco e sentou-se.

Estavas só e tive pena,
disse-me então, a saudade
vamos esperar por ela,
podes chorar à vontade!

E não me larga um momento
toda a noite e todo o dia
enquanto tu não voltares,
não quero outra companhia.

3 comentaris:

Anton Garcia-Fernandez ha dit...

Amigo Jaume:

Esta letra del gran Principe dos Poetas, Joao Linhares Barbosa, con su delicada personificacion de la saudade, es una de mis favoritas de la historia del fado. Helder Moutinho nos ofrece aqui una muy interesante version, aunque, en mi opinion, una letra como esta no casa tan bien con un tratamiento de tempo rapido. Por ello, prefiero la version de Carlos Ramos, mucho mas reflexiva y calmada, con esa voz nebulosa que es marca de la casa de Ramos.

Beijinhos desde Memphis!

Anton.

jaume ha dit...

Amigo Antón!
siempre es un placer saber que andas por estos recantos y tus comentarios siempre precisos, muchas veces me envian a la busqueda de otras cosas, como es el caso, aunque no he sido capaz de encontrar este tema cantado por Carlos Ramos, y aunque persisto en el intento, si lo tuvieras lo podrias mandar... e ficaria sempre agradecido!!
obrigado e um abraço desde Barcelona
jaume

Anton Garcia-Fernandez ha dit...

Amigo Jaume:

Sera un placer para mi poder enviarte no solamente el tema "A Saudade" interpretado por Carlos Ramos, sino el disco entero en el que aparece: el volumen dedicado a Ramos dentro de la excelente (y desgraciadamente descatalogada) serie Biografias do Fado, dentro de la cual se publicaron recopilaciones de Alfredo Marceneiro, Maria Teresa de Noronha, Berta Cardoso, Tony de Matos, Lucilia do Carmo y, por supuesto, Carlos Ramos. Lo que me gusta de la version de Carlos Ramos de este excelente poema de Linhares Barbosa es la perfecta comunion de musica y letra que se establece en su grabacion. Pero la verdad es que el volumen entero de las Biografia do Fado dedicado a Ramos es una verdadera delicia.

En breve te lo enviare' y espero que lo disfrutes!!! Saludos fadistas desde Memphis,

Anton.